Kanał Sueski – najważniejszy szlak komunikacyjny na świecie znajduje się w Afryce

Kanał Sueski to prawdopodobnie najbardziej liczący się szlak transportowy na całym globie. Jego otwarcie w 1869 roku na zawsze skróciło drogę morską pomiędzy Indiami a Europą.

Kanał Sueski

Kanał Sueski, swoisty triumf egipskiej inżynierii nad naturą, dominuje w tym regionie, przecinając piaski Przesmyku Sueskiego przez 163 km, odcinając nie tylko kontynentalny Egipt od Synaju, ale także Afrykę od Azji. Kanał był niezwykłym osiągnięciem egipskiej belle époque, czyli ery podsycanej wielkimi aspiracjami i zakończonej bankructwem i niespełnionymi marzeniami. W tym okresie narodziły się również nadbrzeżne miasta, takie jak Port Said i Ismailia. Dziś ich ulice wciąż są nawiedzane przez tę ulotną epokę wielkości, a ich charakterystyczna architektura chwieje się w malowniczej ruinie.

Chociaż obszar ten jest często omijany przez wszystkich, z wyjątkiem najbardziej szalonych obserwatorów supertankowców, każdy, kto interesuje się współczesną historią Egiptu, będzie cieszyć się wystawionymi odpryskami dawnych ozdobników. I choć strefa Kanału może nie mieć rozległych ruin ani gigantycznych świątyń, życie jest tu wolniejsze, co docenią podróżujący z czasem w zapasie. Z artykułu dowiesz się więcej o Kanale Sueskim, ważnej drodze wodnej między Morzem Czerwonym a Morzem Śródziemnym. Poznasz również historię Kanału Sueskiego, w tym kto go zaprojektował i kiedy powstał. Ponadto odkryjesz znaczenie kanału dla światowej gospodarki.

Kanał Sueski – gdzie leży?

Całkowita długość Kanału Sueskiego wynosi 193,30 km (120 mil). To sztuczna droga wodna na poziomie morza. Znajduje się w Egipcie i łączy Morze Śródziemne z Zatoką Sueską, czyli północną odnogą Morza Czerwonego. Oficjalnie został otwarty w listopadzie 1869 r. Aktualnie Kanał Sueski jest jednym z najczęściej używanych szlaków żeglugowych na świecie, przez który co roku przepływają tysiące statków. Kanał, który oddziela Azję od kontynentu afrykańskiego, oferuje najkrótszą drogę morską między Europą a regionami graniczącymi z Oceanem Indyjskim i Zachodnim Pacyfikiem.

Pod wieloma względami istotny jest Kanał Sueski i jego położenie. Sztuczna droga wodna w Egipcie, która łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Podobnie jak Kanał Panamski, Kanał Sueski pomaga statkom uniknąć podróżowania po południowym krańcu Afryki podczas przemieszczania się między Europą a Azją. Przecinając Przesmyk Sueski, Kanał Sueski technicznie oddziela Afrykę i Azję na dwie odrębne masy lądowe.

Historia Kanału Sueskiego

Pierwsze kanały łączące różne drogi wodne na tym obszarze zostały zbudowane w starożytnym Egipcie już 4000 lat temu. Jednak uczeni debatują nad tym, czy kanały wykopane przez faraonów, Ptolemeuszy i Rzymian rzeczywiście łączyły Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym.

W czasach bardziej współczesnych, niektóre z pierwszych prób budowy kanału zostały podjęte przez Napoleona Bonaparte pod koniec XVIII wieku, ponieważ miał nadzieję, że taki kanał stworzy ogromny problem handlowy dla jego angielskich wrogów. Ponieważ jego inżynierowie błędnie obliczyli kilka czynników, w tym różnicę poziomów pomiędzy Morzem Czerwonym a Morzem Śródziemnym, projekt został porzucony.

Jednak zainteresowanie projektem nie osłabło, zwłaszcza we francuskich kręgach intelektualnych w połowie XIX wieku. W rezultacie w 1854 r. francuski dyplomata Ferdynand De Lesseps otrzymał pozwolenie od Sa’ida Paszy, osmańskiego wicekróla Egiptu, na budowę nowoczesnego kanału. To utorowało drogę Spółce Kanału Sueskiego do budowy szlaku wodnego, który zaczęto budować w 1859 roku. Spółka Kanału Sueskiego pierwotnie należała do podmiotów francuskich i egipskich, ale w 1875 roku rząd brytyjski wykupił udziały od Egipcjan.

Budowa kanału trwała dziesięć lat, częściowo z powodu kłopotów finansowych, epidemii cholery i długiego procesu ręcznego kopania wszystkiego przez robotników, przynajmniej na początku. Kanał został ukończony w sierpniu 1869 roku, a oficjalnie otwarty 17 listopada 1869 roku.

Dziś Kanał Sueski jest w całości obsługiwany przez Egipcjan i tylko dwa razy w swojej historii został całkowicie zamknięty. Kiedyś w 1956, podczas brytyjskiej, francuskiej i izraelskiej inwazji na Egipt. Kanał został ponownie otwarty w 1957 r. Drugie zamknięcie nastąpiło w wyniku wojny arabsko-izraelskiej w czerwcu 1967 r., a kanał został ponownie otwarty dopiero w czerwcu 1975 r.

Znaczenie Kanału Sueskiego

Transport morski odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym życiu, ponieważ każdego dnia przynosi korzyści każdemu człowiekowi na całym świecie. Pomimo faktu, że rozwój przemysłu lotniczego spowodował szybszy przepływ osób i towarów, branża żeglugowa nadal ma kluczowe znaczenie dla wzrostu gospodarek krajowych.

Według Międzynarodowej Izby Żeglugi branża żeglugowa, z ponad 50 000 statków handlowych oferujących usługi na arenie międzynarodowej, realizuje prawie 90% światowego handlu. Jako podstawa handlu międzynarodowego, transport towarowy umożliwia codzienne przemieszczanie ton i tysięcy towarów – od zabawek po ciężarówki – przez rozległe i niekończące się oceany i morza.

Jednak nie tylko naturalne zbiorniki i cieki wodne umożliwiają międzynarodowy handel morski, ale także szereg ingerencji człowieka w tworzenie torów wodnych. Wybudowane przez człowieka kanały w różnych częściach świata przekształciły żeglugę międzynarodową poprzez skrócenie tras żeglugowych i zmniejszenie kosztów operacyjnych.

Obecnie główne sztuczne kanały na całym świecie, takie jak Kanał Panamski, Kanał Wołga-Don, Kanał Koryncki, Kanał Grande i Kanał Sueski, zapewniają alternatywne trasy transportowe w głównych sieciach wody morskiej na całym świecie, ułatwiając wydajny transport.

Miasta leżące nad Kanałem Sueskim w Afryce

  • Port Said – zbudowany na sztucznym pasie lądu wchodzącym w Morze Śródziemne. Stąd statki ruszają w drogę na Morze Czerwone. To istotny punkt docelowy turystów korzystających z linii pasażerskich. Promenada dla pieszych biegnąca wzdłuż Kanału zapewnia widok z bliska na północną bramę, tym samym umożliwia podróżnym podziwianie z bliska przejeżdżających supertankowców.
  • Ismailia – miejscowość położona nad jeziorem Timsa, który zdecydowanie góruje nad innymi miastami bad Kanałem Sueskim. Znajduje się mniej więcej w połowie drogi pomiędzy Port saidem a Suezem. Na południe od miasta woda Kanału wpada do Wielkiego jeziora Gorzkiego (małe morze śródlądowe), którego brzegi zabudowane są pięknymi willami i obiektami wojskowymi.
  • Al-Kantara – miasto w północno-wschodnim Egipcie z portem nad Kanałem Sueskim, położone Ismailią i Port Saidem. Stanowi ważny węzeł drogowy i kolejowy, bowiem umożliwia bezpośrednie połączenie na linii Ismailia – Port Said.
  • Suez leżący na skraju Kanału od lat stanowi główny port egipski na Morzu Czerwonym. Aktualnie Port znajduje się na sztucznym półwyspie Bur Taufik, gdzie Kanał spotyka się z Zatoką Sueską.

Podróż z Europy przez Morze Śródziemne i Morze Czerwone tranzytem przez obecny Kanał Sueski skraca podróż o około 7000 kilometrów w porównaniu z przeprawą przez południowy Atlantyk i południowy Ocean Indyjski. Ponadto Kanał Sueski łączy Port Said w północno-wschodnim Egipcie z Port Tewfik w mieście Suez na południu.

 


Zobacz też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *