Poznaj prawa pasażera i dowiedz się, kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie za niedogodności podczas swojej podróży

Czy wiesz, że możesz otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot w wysokości nawet do około 2500 zł na osobę? Poznaj prawa pasażera i dowiedz się, możesz ubiegać się o zwrot kosztów zmienionej lub odwołanej podróży.

Twój lot został opóźniony lub całkowicie odwołany? Wcale nie musisz być na tym stratny! Prawa pasażera zakładają, że w takiej sytuacji możesz ubiegać się o odszkodowanie. W niektórych sytuacjach może przysługiwać ci zwrot nawet do kilkukrotności kwoty wydanej przez ciebie na bilet. Warto więc zainteresować się tym, kiedy i w jaki sposób możesz otrzymać pieniądze.

Podstawowe prawa pasażera

Według przepisów międzynarodowego prawa lotniczego oraz prawa Unii Europejskiej, pasażerowie lotów w niektórych przypadkach mogą ubiegać się o specjalne odszkodowanie. Te prawa pasażerskie zostały określone w szczególności Rozporządzeniem nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Na ich mocy, o odszkodowanie może ubiegać się każdy, kto doświadczył poniższych sytuacji:

  • odmowa przyjęcia na pokład;
  • odwołanie lotu;
  • duże opóźnienie podróży.

Kiedy należy ci się odszkodowanie za opóźniony lot?

W przypadku opóźnienia warunkiem otrzymania odszkodowania jest zmiana godziny dotarcia do lotniska docelowego o co najmniej o 3 godziny. Warto wiedzieć, że nie chodzi tu o czas wylotu, a przylotu. 

Zobacz też:
Co zabrać na wakacje za granicą?

Prawa pasażera określają, że to opóźnienie musi wynikać z winy przewoźnika. W praktyce oznacza to, że przy tzw. okolicznościach nadzwyczajnych, którym linia lotnicza nie jest w stanie zapobiec, nie przysługuje ci zwrot kosztów ani odszkodowanie. Do tego typu sytuacji należą:

  • złe warunki atmosferyczne – burze, duże opady śniegu itp.;
  • sytuacja polityczna – np. wojny, zamieszki;
  • w niektórych sytuacjach do tej kategorii zalicza się także strajk pracowniczy;
  • przyczyny związane z pandemią.

Warto jednak pamiętać, że obowiązek udowodnienia wystąpienia przyczyn nadzwyczajnych spoczywa na przewoźniku, nie na pasażerze. 

Jakie odszkodowanie możesz otrzymać?

Konkretne stawki określone są z góry prawnie. O ich wysokości decyduje przede wszystkim odległość dzieląca port wylotu od portu docelowego. Prawa pasażera wyraźnie precyzują kwotę, jaką można otrzymać:

  • 250 euro – na loty poniżej 1500 km;
  • 400 euro – dla lotów na dystansie 1500-3500 km. Taka kwota przysługuje również w sytuacji, gdy każde z lotnisk znajduje się na terenie Unii Europejskiej, nawet jeżeli dystans trasy przekracza 3500 km;
  • 600 euro – na loty powyżej 3500 km, gdy przynajmniej jedno lotnisko znajduje się poza terenem Unii Europejskiej.
Zobacz też:
Jaką odzież na basen wybrać?

Choć takie kwoty z pewnością brzmią zachęcająco, należy pamiętać, że proces ubiegania się o odszkodowanie zwykle nie jest szybki ani prosty. Zależnie od okoliczności, rozpatrzenie sprawy może trwać od około 3 do nawet 12 miesięcy. Istnieje też jednak możliwość otrzymania odsetek od łącznej kwoty przyznanego odszkodowania za miniony czas oczekiwania na jego otrzymanie.

Odszkodowanie za opóźniony lot nie zawsze przyjmuje formę przelewu na konto. Przepisy praw pasażera określają także inne rekompensaty za napotkane niedogodności. W niektórych sytuacjach możesz domagać się też od swojego przewoźnika następujących form opieki:

  • dostęp do telefonu;
  • dostarczenie ci napoju lub posiłku;
  • zapewnienie noclegu;
  • transport do miejsca zakwaterowania.

Powyższe prawa przysługują ci przy opóźnieniach:

  • powyżej 2 godzin dla lotów do 1500 km;
  • powyżej 3 godzin dla lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub poza nią na odległościach 1500-3500 km;
  • powyżej 4 godzin dla lotów poza Unią Europejską, na trasy powyżej 3500 km.

Jeżeli twój lot został opóźniony powyżej 5 godzin, możesz całkowicie zrezygnować z usługi przewoźnika. Wówczas przysługuje ci prawo do całkowitego zwrotu kosztów biletu oraz transportu do miejsca, z którego wyruszyłeś.

Zobacz też:
Czy kurtka puchowa jest dobrym rozwiązaniem na wyprawę w Tatry?

Twój lot został opóźniony, odwołany lub nie zostałeś wpuszczony na pokład? Pamiętaj, że w takiej sytuacji prawa pasażera są po twojej stronie! W zależności od długości planowanej trasy możesz otrzymać nawet do 2500 zł plus odsetki za oczekiwanie na ich otrzymanie. Warto więc znać swoje prawa i zdobyć się na odwagę niezbędną do tego, by z nich korzystać. Więcej na ten temat możesz przeczytać również na stronie https://aircashback.com/


Zobacz też:

Zobacz też:
Atrakcje turystyczne w Zakopanem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.